• ΑΛΕΞΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ο Γεράσιμος Κουνιάταλης εξέδωσε το πρώτο του βιβλίο στα 23 (!), εσύ τι κάνεις;


Photo credits: Μάκης Στεφανάτος

Δεν είναι μικρό κατόρθωμα να εκδίδεις το πρώτο σου βιβλίο στην ηλικία των 23 ετών. Πόσο μάλλον, όταν ασχολείσαι με ζητήματα, με τα οποία έχουν καταπιαστεί κάποια από τα μεγαλύτερα μυαλά της ιστορίας. Ο Γεράσιμος Κουνιάταλης, πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με κατεύθυνση τα Θεωρητικά Μαθηματικά, το τόλμησε, και με το βιβλίο του "Η Αλήθεια", συνεισέφερε σε μία ατέρμονη υπαρξιακή συζήτηση, στην οποία όλοι μας με κάποιο τρόπο έχουμε προσπαθήσει να μετέχουμε. Μιλήσαμε μαζί του για όλα αυτά και τον ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο του.



Ποιο, κατά τη γνώμη σου, κενό στην βιβλιογραφία παρόμοιων βιβλίων ήρθε να καλύψει το βιβλίο σου, με τίτλο «Η Αλήθεια»;


Ανέκαθεν ήθελα ένα βιβλίο που να αντιμετωπίζει το θέμα του θεού μέσω αυτών των τριών γνωστικών πεδίων. Θεωρώ πως έτσι μπορούμε να πάρουμε πιο ξεκάθαρα από ποτέ τις απαντήσεις που ψάχνουμε.



Τι δεν είδαν όσον αφορά την αλήθεια του κόσμου, της κοινωνίας και του κάθε ανθρώπου προσωπικά, οι διάφοροι ιδρυτές θρησκειών, φιλοσοφικών σχολών σκέψης, ψυχολόγοι και ψυχαναλυτικές σχολές, που ασχολήθηκαν με τις αλήθειες της ζωής και του προορισμού του ανθρώπου;


Οι περισσότεροι που καταπιάνονται με αυτές τις έννοιες είναι συνήθως φιλόλογοι, ψυχαναλυτές ή θεολόγοι. Και πάνω-κάτω ξέρουμε τα πορίσματα που έχουν βγάλει, είτε δέχονται την ύπαρξη θεού είτε όχι. Εγώ είμαι κατά βάση μαθηματικός, που στο συγκεκριμένο βιβλίο φιλοσοφεί με όπλο του την ψυχανάλυση. Είναι κάτι καινούργιο και θεωρώ πως η μεγαλύτερη διαφορά έγκειται στο αν κανείς επιλέγει να βλέπει τον κόσμο όπως είναι ή όπως θα ήθελε να είναι.



Από τις μεθόδους-συστήματα ανάλυσης της πορείας της ανθρώπινης κοινωνίας ποια νομίζεις, ότι βρίσκεται πλησιέστερα στην πραγματικότητα του ανθρώπου;


Εγώ είμαι πιο πολύ της ανθρωπότητας παρά της κοινωνίας. Κάθε μέθοδος που διέπεται από τη λογική και έχει γνώμονά της την αγάπη για την ανθρωπότητα, για μένα είναι αποδεκτή.



Η σύγχρονη κοινωνία και οι μηχανισμοί της επιτρέπουν στους ανθρώπους να δουν την αλήθεια της μοίρας τους;


Δεν θεωρώ πως υπάρχει κάποια προδιαγεγραμμένη μοίρα. Όσον αφορά την αλήθεια, κάθε άνθρωπος είναι ελεύθερος να την αναζητεί. Η σύγχρονη κοινωνία, ενώ μας παρέχει τα περισσότερα εφόδια για αυτήν την αναζήτηση, καταλήγει να ευνουχίζει τη σκέψη μέσω κάποιων απαρχαιωμένων συστημάτων εκπαίδευσης που υπάρχουν δυστυχώς ακόμα. Είναι κάτι που πρέπει άμεσα να αλλάξει.



Οι σημερινές θρησκείες δείχνουν την τάση συμβίωσης με τα πορίσματα των επιστημών, αν και πολλά από αυτά διαψεύδουν θεμελιακά τους δόγματα. Είναι προσπάθεια αυτοσυντήρησης με την υποτίμηση των διαφορών τους ή διακρίνεται «αλλαγή» δόγματος;


Πάρα πολύ ωραία ερώτηση. Ναι είναι ακριβώς μια απελπισμένη προσπάθεια να σώσεις αυτά που δεν σώζονται. Όταν, επί αιώνες, παπαγαλίζεις στον κόσμο κάποια δόγματα και με τον καιρό βλέπεις πως ένα-ένα χάνουν την ισχύ τους από την επιστήμη, έχεις δύο επιλογές. Μπορείς είτε να παραδεχτείς πως έκανες λάθος, είτε να αρχίσεις να «κόβεις και να ράβεις» τα δόγματα έτσι ώστε να μην είναι τόσο έκδηλη η διαφορά τους με την επιστήμη. Κατ’ εμέ είναι μάταιο. Στον Μεσαίωνα αυτή η ρήξη μεταξύ της θρησκείας και της επιστήμης αποτελούσε απειλή για την επιστήμη, σήμερα ευτυχώς έχουμε καταλάβει, ότι είναι απειλή για τη θρησκεία. Επομένως ναι, όπως είπες πολύ σωστά, αυτή η τάση συμβίωσης της θρησκείας δεν είναι παρά μια προσπάθεια αυτοσυντήρησης.



Η μαθηματική θεώρηση του κόσμου έγινε συστηματική με το έργο των Ελλήνων επιστημόνων της κλασικής και προκλασικής περιόδου. Κατά πόσο οι λεγόμενες θετικές επιστήμες, και κυρίως τα μαθηματικά, μπορούν να ερμηνεύσουν και κατά ποιον τρόπο την πορεία των σύγχρονων κοινωνιών;


Ναι σωστά, τα μαθηματικά πήραν τη μορφή που έχουν σήμερα κατά βάση απ’ τους αρχαίους Έλληνες. Υπήρχαν βέβαια πολιτισμοί που έκαναν μαθηματικά πολύ πριν από εμάς αλλά αυτά ουσιαστικά ήταν μετρήσεις. Χωρίς την έννοια της απόδειξης δεν μπορείς να έχεις μαθηματικά. Και αυτό ξεκινάει με τον Θαλή. Αργότερα έχουμε πολλά βαριά ονόματα, όπως αυτό του Ευκλείδη, για να φτάσουμε τελικά στο αποκορύφωμα που είναι ο Αρχιμήδης. Φυσικά και οι υπόλοιποι πολιτισμοί, όταν ξύπνησαν από τον λήθαργο της θεοκρατίας, πήραν τη σκυτάλη και έγιναν άξιοι συνεχιστές. Σήμερα, κατά τη γνώμη μου, είναι φανερό πως τα μαθηματικά είναι ο τρόπος με τον οποίον βλέπουμε και εξηγούμε τη δομή που έχει ο κόσμος γύρω μας. Και όταν λέω «μαθηματικά» συμπεριλαμβάνω και τη φυσική. Από το πώς κυνηγάει μια γάτα, ένα ποντίκι μέχρι και το κοσμολογικό μοντέλο που έχουμε σήμερα, είναι όλα μαθηματικά. Αποτελούν τον πυρήνα. Βέβαια αν θέλουμε να μελετήσουμε κι άλλες πτυχές της ανθρωπότητας, όπως η πορεία των σύγχρωνων κοινωνιών, θα πρέπει να επιστρατεύσουμε και τις ανθρωπιστικές επιστήμες. Για παράδειγμα, η εξωτερική πολιτική των κρατών εξηγείται από την κοινωνιολογία, την ψυχανάλυση αλλά και τη θεωρία παιγνίων, που είναι κλάδος των μαθηματικών.



Παρότι είναι ακόμα πρόσφατη η έκδοση του βιβλίου σου, έχεις σκεφτεί με ποιο άλλο ζήτημα θα ήθελες να καταπιαστείς συγγραφικά στο μέλλον;


Ιδέες υπάρχουν πολλές. Προς το παρόν όμως λέω να στρέψω την ενέργειά μου πάνω στην έρευνα των μαθηματικών.






2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png