• ΑΛΕΞΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Kardashians: Πώς χτίστηκε η Βιομηχανία του Τίποτα; Από το sex-tape στην κάθαρση και την κυριαρχία



Με αφορμή την εξαγορά ύψους 600 εκατομμυρίων δολαρίων του 51% των μετοχών της εταιρίας καλλυντικών της Kylie Jenner από την Coty Inc. ήρθε η ώρα να ασχοληθούμε με το φαινόμενο ''Kardashians'' όπως του αξίζει. Θα θυμηθούμε πώς γεννήθηκε η σύγχρονη αυτή ''δυναστεία'', θα ερμηνεύσουμε την επιρροή του στην ποπ κουλτούρα της εποχής μας και γιατί η οικογένεια αυτή όχι απλά έχει επικρατήσει αλλά διατηρείται ψηλά στη συνείδηση των καταναλωτών-ανθρώπων.




Η Αρχή: Ένα sex-tape μπορεί να σε κάνει μύθο


Την 21η Μαρτίου 2007 βγαίνει στη δημοσιότητα το ''περιβόητο'' sex-tape της πιο γνωστής Kardashian, της Kim με τον τότε σύντροφό της και rapper Ray-J. Από εκείνο το σημείο όλοι ξέχασαν ότι η συγκεκριμένη είχε απλά ακουστεί ως ''κολλητή'' φίλη και στυλίστρια της Paris Hilton και κόρη του πολύ γνωστού δικηγόρου από την πολύκροτη υπόθεση του O.J. Simpson Robert Kardashian Sr. Εν μία νυκτί εκτοξεύθηκε στην στρατόσφαιρα. Και είναι πολλοί που αμφισβητούν το κατά πόσο υπήρξε η Kim θύμα υποκλοπής. Συγκεκριμένα, ο καναδός δημοσιογράφος Ιan Halperin, πολυγραφότατος σε θέματα της Showbusiness έγραφε χαρακτηριστικά στο βιβλίο του Kardashian Dynasty (2016) ότι μία κοινή φίλη της Paris Hilton και της Kim την είχε συμβουλεύσει ότι ο κατάλληλος δρόμος για την φήμη είναι ένα sex-tape, ιδέα την οποία η Kim είχε συζητήσει ήδη με την οικογένεια της. Ο Halperin ακόμα αποκαλύπτει ότι υπεύθυνη για την δημοσιοποίηση του βίντεο και την ενορχήστρωση του deal με την εταιρία παραγωγής ήταν η μητέρα της Kim, Kris Jenner.




Μετά από 7 μήνες...reality


Με όλη αυτή την προβολή το πρώτο βήμα για την κυριαρχία των Kardashians είχε γίνει. Τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου οι τηλεθεατές θα δουν το πρώτο επεισόδιο του reality show που καλύπτει τη ζωή της οικογένειας με τον χαρακτηριστικό και γνωστό σε όλους τίτλο : Keeping Up with the Kardashians. Ένα σύγχρονο Truman Show το οποίο έβαλε τις Kardashians στο σπίτι κάθε αμερικανού και με την πάροδο του χρόνου κάθε ανθρώπου με πρόσβαση σε τηλεόραση και ίντερνετ. Και μάλιστα συνεχίζεται ακόμη και σήμερα με καινούργια επεισόδια (αυτή την στιγμή βρίσκεται στον 17ο κύκλο) και από όσο φαίνεται δεν θα σταματήσει. Και γιατί να σταματήσει όταν τόσοι άνθρωποι κερδίζουν εκατομμύρια από αυτό το ''επικίνδυνο'' project;

Το γιατί το χαρακτηρίζουμε έτσι θα το απαντήσουμε παρακάτω.



Επικράτηση και επιρροή


Ο οποιοσδήποτε ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου και αντίληψης, έχει αναρωτηθεί έστω και για ένα δευτερόλεπτο για ποιο λόγο πραγματικά είναι οι Kardashians διάσημες. Την απορία αυτή, εξέφρασε εύλογα στο αφιέρωμά της για τα δέκα πιο συναρπαστικά πρόσωπα του 2011 η καταξιωμένη δημοσιογράφος Barbara Walters, απόσπασμα του οποίου παραθέτουμε (το επίμαχο σημείο είναι στο 1:35).


Το ακομπλεξάριστο της απάντησής τους είναι το μυστικό της επιτυχίας τους. Παραδέχονται ανερυθρίαστα μπροστά σε εκατομμύρια τηλεθεατές ότι δεν έχουν κανένα ταλέντο, αλλά ότι ο κόσμος τις αγαπάει επειδή είναι ο εαυτός τους στο reality show. Και ότι μάλιστα αυτό είναι πολύ δύσκολο και πιεστικό.


Απλά η manager και μητέρα τους, Kris Jenner, που από κάθε δουλειά τους παίρνει 10% όπως ακούγεται στο παραπάνω βίντεο, κατάλαβε το μότο αλλά και γενική αρχή του Marketing και της ζωής, ότι ακόμα και η κακή διαφήμιση είναι διαφήμιση. Και το εφήρμοσαν στην εντέλεια.



Πώς λοιπόν μία οικογένεια χωρίς ταλέντο έγινε το Νο1 brand στον κόσμο και παραμένει εκεί; Την απάντηση θα δώσουμε αμέσως τώρα.




Μητριαρχικό πρότυπο οικογένειας


Σε αντίθεση με τα περισσότερα οικογενειακά πρότυπα που έβλεπε κανείς στην TV και ήταν πατριαρχικά, οι Kardashians μετά τον θάνατο του pater familias και ισχυρού Robert Kardashian Sr. είχαν σαν κεφαλή τους την δαιμόνια manager, Kris Jenner, αλλά και πιο ενεργητικά μέλη τους τις κόρες της. Σε όποιον προκάλεσε περιέργεια ή απλά είχε πολύ χρόνο για χάσιμο και έχει παρακολουθήσει το show θα καταλάβει για τί ακριβώς μιλάμε. Όποιος άνδρας βρίσκεται στον στενότερο οικογενειακό κύκλο των Kardashians είναι προβληματική προσωπικότητα (βλ. Lamar Odom, Robert Kardashian Jr, Scott Disick κλπ) ή αν δεν είναι, η παραγωγή είτε σκοπίμως είτε άθελά της δεν τον προβάλλει καν και τον έχει στην αφάνεια.


Δεδομένου λοιπόν, ότι οι γυναίκες παίζουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην οικογένεια αυτή, με την παθογένεια βέβαια ότι οι άνδρες δεν υπάρχουν ούτε ως κομπάρσοι, πώς θα ήταν δυνατόν η μέση αμερικανίδα να μην ζηλέψει, να μην θέλει να μοιάσει σε αυτές τις γυναίκες που κινούν τα νήματα σε ένα σπίτι; Αλλά πώς θα γλίτωνε η ίδια αυτή μέση αμερικανίδα όταν βομβαρδίζεται από παντού με Kardashians; Δεν θα γλίτωνε. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.


Το πιο επικίνδυνο όμως είναι ότι πλέον ακούς και μορφωμένους ανθρώπους, κυρίως γυναίκες, να αναφέρονται με θαυμασμό και να αναγνωρίζουν τις Kardashians ως έξυπνες και άξιες συγχαρητηρίων για το έργο που έχουν παραγάγει και συνεχίζουν να παράγουν. Γιατί όμως και οι σκεπτόμενοι άνθρωποι ξεγελάστηκαν έστω και για λίγο; Γιατί μία οικογένεια που έγινε διάσημη επειδή ένα μέλος της γύρισε πορνό αναγνωρίζεται από σοβαρά άτομα ως κάτι το εξέχον και το ξεχωριστό και το επιτυχημένο; Με αυτό θα ασχοληθούμε τώρα.




Η Βιομηχανία του Τίποτα


Οι γυναίκες είναι αυτές που κινούν τον κόσμο. Μπορούν να ρίξουν και να ανεβάσουν κυβερνήσεις, είναι περισσότερες, συμμετέχουν σε δράσεις, εργάζονται και το σημαντικότερο για το θέμα μας: καταναλώνουν.


Είναι το κοινό στο οποίο απευθύνονται οι περισσότερες διαφημίσεις, εκπομπές, προϊόντα, υπηρεσίες.


Εκεί πόνταραν οι Kardashians. Διότι γνώριζαν ότι το όπλο τους είναι ακριβώς ότι δεν είναι τίποτα. Δεν είναι όμορφες, δεν είναι έξυπνες, δεν έχουν κάποιο ταλέντο όπως είπε παραπάνω η Barbara Walters. Έχουν όμως ένα ατού: μπορούν οι μάζες να ταυτιστούν μαζί τους, επειδή δεν έχουν κανένα χάρισμα. Θα είχαν τέτοια αποδοχή αν ήταν μοντέλα της Victoria Secret ή καθηγήτριες στο Harvard; Όλοι ξέρουμε την απάντηση.


Το γυναικείο καταναλωτικό κοινό είδε στις Kardashians κάτι όχι το φοβερό και το ξεχωριστό. Είδε ότι κι εγώ εύκολα μπορώ να γίνω σαν αυτές, μιλώντας με έναν συγκεκριμένο τρόπο, αγοράζοντας συγκεκριμένα προϊόντα, κάνοντας την τάδε πλαστική επέμβαση στο σώμα μου. Δημιούργησαν ένα trend της "Μέτριας Διασημότητας'', επειδή η μάζα, που όσο πνίγεται στον καταναλωτισμό χάνει την κρίση της, τείνει να χάνει την ''ανθρωπιά'' της. Τι σημαίνει αυτό; Κατά τον Χεγκελιανό και Νιτσεϊκό ορισμό, που βλέπει την ''αναγνώριση'' ως κινητήριο μοχλό της ιστορίας και την έλλειψη θέλησης του σύγχρονο ανθρώπου να ξεχωρίσει, να παλέψει, αλλά βολεύεται στην εκπλήρωση των ταπεινών του αναγκών, βρισκόμαστε στην εποχή της κυριαρχίας του Τίποτα και της Μετριότητας. Έτσι θα παμε στο τελευταίο μέρος της ανάλυσής μας.



Είναι επικίνδυνο το φαινόμενο Kardashians;


Παίζοντας με τις μεγαλύτερες ανασφάλειες του καταναλωτικού κοινού και υποδεικνύοντας τρόπους να τις ξεπεράσει, πάντα με γνώμονα το κέρδος οι Kardashians συνεχίζουν να είναι στο Mount Rushmore της επικαιρότητας και των trends. Και θα συνεχίσουν να είναι.


Κατάφεραν να δείξουν ότι στη ζωή μπορείς να γίνεις ''κάτι'' με shortcuts, κόβοντας δρόμο, χωρίς κόπο, χωρίς μόχθο και προσπάθεια. Μπορεί να είσαι τίποτα, αλλά κάνε ένα sex-tape και θα γίνεις φίρμα, γιατί ο κόσμος ξεχνάει και είναι χαζός. Έτσι μας βλέπουν.


Όλο αυτό το κύκλωμα επωφελείται πολλαπλώς από το φαινόμενο Kardashians. Δεν έχει ανάγκη από ανθρώπους με κρίση και αντίληψη, αντίθετα έχει ανάγκη από κατευθυνόμενους καταναλωτές αρχικά-ανθρώπους τελικά. Ανθρώπους που θα νοιαστούν να παραγγείλουν την νέα σειρά καλλυντικών της Kylie Jenner, αλλά όχι να πάνε να ψηφίσουν. Γνωρίζουν με τις πιο πικάντικες λεπτομέρειες τι συμβαίνει στη ζωή της Kim, αλλά όχι ποια ήταν η Simon De Beauvoir και η Virginia Woolf.


Επειδή το βαρύναμε πολύ κλείνουμε με τα δύο εξής στοιχεία: α) τη φράση που είπε κάποιος και έχει χαραχθεί στο μυαλό μου: Η Showbusiness είναι μαγική από μηδενικό σε κάνει νούμερο και β) το στιγμιότυπο που ο Javier Bardem εξομολογείται στο Talk show του Conan O'Brien ότι δεν γνωρίζει ποιες είναι οι Kardashians και τον ρωτάει ο Conan πώς γίνεται αυτό και απαντάει: Why should I?


Νομίζω δεν χρειάζεται μετάφραση αυτό...





Πηγή εικόνων: allure.com, popculture.com, cosmopolitan.com, bustle.com, insider.com, wmagazine.com, tvseriesfinale.com









2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png