• ΑΝΤΖΕΛΙΝΑ ΜΠΟΥΦΗ

Η άλλη διάσταση της Μόδας

Παρατηρώντας κανείς τα γεγονότα γύρω του θα διαπιστώσει πως έχει ξεκινήσει ήδη μια εποχή κοινωνικής ευαισθησίας και παγκόσμιας αφύπνισης. Σε ολόκληρο τον πλανήτη άνθρωποι είτε ατομικά είτε συμπράττοντας μαζί άλλους ξεσηκώνονται, αντιδρούν, διαμαρτύρονται. Φαίνεται πως γνωρίζουν πλέον τα δικαιώματα τους και τα διεκδικούν. Βγαίνουν στους δρόμους για να απαιτήσουν μια αποτελεσματικότερη διακυβέρνηση , για να προειδοποιήσουν για την κλιματική αλλαγή, για να καταρρίψουν ομοφοβικά στερεότυπα, για να παλέψουν για την ισότητα. Οι άνθρωποι ζητούν αλλαγές σε κάθε τομέα για ένα μέλλον πιο όμορφο, πιο λαμπερό και βιώσιμο για όλους.




Σε αυτή τη νέα περίοδο της εξόδου από την αδράνεια και της πνευματικής εγρήγορσης, δημιουργούνται διάφορα κινήματα που προωθούν καινοτόμες ιδέες. Ένα από τα κινήματα αυτά που αναπτύχθηκε σχετικά πρόσφατα και εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο της προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και της εξάλειψης της αδικίας είναι το κίνημα της "βιώσιμης και ηθικής μόδας¨. Πρόκειται για μια διαδικασία προώθησης της αλλαγής στα προϊόντα μόδας με σκοπό την επίτευξη της οικολογικής ακεραιότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης.


H μεγάλη βιομηχανία της ένδυσης καταβάλλει σήμερα τεράστιες προσπάθειες να παράγει προϊόντα ακολουθώντας έναν δρόμο πιο ηθικό και λιγότερο βλαβερό για τους ανθρώπους και το περιβάλλον. Κεντρικοί άξονες στην προσπάθεια αυτή είναι η επιλογή υλικών που έχουν παραχθεί με σεβασμό στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον, η ανακύκλωση, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ο βιοκλιματικός σχεδιασμός. Για την επίτευξη του επιθυμητού στόχου, το κατάλληλο πρότυπο παραγωγής είναι η εκμετάλλευση των φυσικών πόρων με τον μικρότερο δυνατό ρυθμό και η σταδιακή μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.



Για να κατανοήσει κανείς πιο εύκολα γιατί είναι σημαντικό η μόδα να κινείται σήμερα σε πιο "πράσινα" και ηθικά μονοπάτια πρέπει να γίνει λόγος για την ευρέως διαδεδομένη "γρήγορη μόδα", η οποία βρίσκεται στον αντίποδα και λειτουργεί πάνω σε ένα γραμμικό μοντέλο αγοράζω- φοράω -πετάω, το οποίο είναι απίστευτα σπάταλο και ρυπογόνο. Η έννοια της γρήγορης μόδας μπορεί να συσχετιστεί με αυτήν του γρήγορου φαγητού. Και τα δύο προσφέρονται σε μεγάλες ποσότητες, σε χαμηλή -εάν όχι εξευτελιστική- τιμή και είναι σίγουρα αμφιβόλου ποιότητας, αποφέρουν όμως αμύθητα κέρδη στις επιχειρήσεις. Οι μέθοδοι παραγωγής αυτών των ενδυμάτων συνεπάγονται βαρύτατες επιπτώσεις στο περιβάλλον ώστε να συνάγεται αβίαστα η άρρηκτη σύνδεση των γκαρνταρόμπων γρήγορης μόδας με την τρέχουσα κατάσταση της βιόσφαιρας. Η βιομηχανία της μόδας έχει κληθεί να είναι μία από τις πλέον επιβλαβείς για το περιβάλλον βιομηχανίες.


Πιο συγκεκριμένα, το βαμβάκι παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή των υφασμάτων. Το βαμβάκι όμως είναι η πιο "βρώμικη" καλλιέργεια καθώς απαιτεί το μεγαλύτερο ποσοστό χημικών ουσιών (το 25% των εντομοκτόνων και το 10% των φυτοφαρμάκων στον κόσμο), οι οποίες είναι αναμφισβήτητα επικίνδυνες για την υγεία. Ωστόσο, οι τοξικές χημικές ουσίες δεν χρησιμοποιούνται μόνο στην καλλιέργεια των ινών, είναι επίσης πασίγνωστες για την παρουσία τους στη βαφή και την επεξεργασία των υφασμάτων. Τα ζωντανά χρώματα, τα "πριντς" και τα εντυπωσιακά σχέδια των υφασμάτων είναι ελκυστικά αλλά τα περισσότερα από αυτά επιτυγχάνονται με τοξικές χημικές ουσίες, οι οποίες περιλαμβάνουν βαρέα μέταλλα (όπως νικέλιο, μόλυβδο και χρώμιο), φθαλικές ενώσεις (γνωστές ως καρκινογόνες ουσίες) και φορμαλδεΰδη. Η υγεία των καλλιεργητών, των κατασκευαστών και των χρηστών κινδυνεύει εξίσου.



Η μόδα είναι επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής νερού παγκοσμίως, καθώς καταναλώνονται για την κάλυψη των αναγκών της μεταξύ 6 και 9 τρισεκατομμύρια λίτρα ετησίως. Η βιομηχανία ρούχων εκτός από την υπέρογκη κατανάλωση νερού κρίνεται ένοχη και για τη ρύπανση του,αφού ευθύνεται για το μεγαλύτερο ποσοστό πλαστικών που εισέρχονται στους ωκεανούς. Είναι παράλληλα υπεύθυνη για το 10% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου(διοξείδιο του άνθρακα), σύμφωνα με στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών. Αυτό σημαίνει ότι καταναλώνει περισσότερη ενέργεια από την αεροπορία και τη ναυτιλία μαζί, σύμφωνα με το Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον.



Δυστυχώς, οι τρομερές επιπτώσεις της μόδας δε σχετίζονται μόνο με τον πλανήτη αλλά και με τους ίδιους τους ανθρώπους άμεσα. Όλοι γνωρίζουν έστω και αόριστα ή άκουσαν κάποια στιγμή στη ζωή τους για τις άθλιες συνθήκες εργασίας εκατομμυρίων ανθρώπων. Σύμφωνα με στοιχεία, 21 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως απασχολούνται στη βιομηχανία της μόδας, κυρίως γυναίκες και παιδιά. Οι ανάγκες στον χώρο αυτό είναι ιδιαιτέρως αυξημένες και οι τιμές πρέπει να διατηρηθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα, ώστε τα κέρδη να μεγιστοποιούνται διαρκώς. Για να επιτύχουν τους υψηλούς τους στόχους οι βιομηχανίες ρούχων παραβιάζουν καθημερινά και χωρίς καμία ενοχή ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα. Υπερωρίες, ανθυγιεινά περιβάλλοντα, μη αποδοτικοί μισθοί, σύγχρονη δουλεία, παιδική εργασία είναι μερικά από τα φαινόμενα καταπάτησης θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου. Όλα θυσιάζονται στο όνομα του κέρδους. Μπροστά σε αυτό φαίνεται η ανθρώπινη εκμετάλλευση να μην έχει καμία απολύτως αξία. Η "γρήγορα μόδα" μπορεί να είναι φθηνή για εμάς, αλλά κάποιος -ξένος για εμάς- , κάπου -μακρυά από εμάς- την πληρώνει ακριβά.


Η μόδα, όπως αποδεικνύεται τελικά, είναι κάτι περισσότερο από ένα φανταζέ κουστούμι και ένα λαμπερό φόρεμα. Πίσω από τα χρώματα, τις πούλιες και τα στρας κρύβονται οι σκοτεινές πτυχές της. Η εκμετάλλευση της φύσης και του ανθρώπου. Σήμερα, στην εποχή της αλλαγής και της επανάστασης με τις αμέτρητες εξελίξεις, ανελίσσεται και η μόδα μαζί. Από ανήθικη, ολέθρια και απάνθρωπη γίνεται ηθική, πράσινη και ανθρώπινη .


Η βιώσιμη για περιβάλλον και ανθρώπους μόδα δεν είναι απλά μια τάση, μια πρόταση της αγοράς που ήρθε και θα περάσει.


Είναι μια συνειδητή επιλογή. Και πλέον η μόνη.

Πηγές εικόνων:


https://sustain.pata.org/

https://www.thefashionball.com/

https://greenfilmmaking.com/

http://www.nrttv.com/

https://www.thenational.ae/lifestyle


2.png

follow us on Instagram @atheniantimes.gr

"Νέα άποψη σε Αθηναϊκούς καιρούς"
- ΟΙ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ ΜΑΣ -
Εικόνα1.png
LACREDI LOGO.png
- ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ -
  • Black Facebook Icon
  • Instagram
Εικόνα1.png
Εικόνα1.png